Fredag

Varför är det alltid så svårt att komma på rubriker? Jag kommer aldrif på något vettigt. "Fredag". Hur kul är detpå en skala?

Har precis kommit hem från skolan. Hade ett intressant seminarium om bland annat Almqvist och sen engelsk lyrik. Den dikten vi skulle  analysera mest var jätte bra, dock kan jag inte lägga upp den här för den var så sjukt lång. Däremot så får ni en annan dikt som också var väldigt bra.

"I wandered as a lonely cloude"

I wandered as a lonely cloude
That floats on high o'er vales and hills,
When all at once I saw a crowd,
A host, of golden daffodils;
Beside the lake, beneath the trees,
Fluttering and dancing in the breeze.

Continuous as the stars that shine,
And twinkle on the milky way,
They stretched in never-ending line,
Along the margin of a bay,
Ten thousand saw I at a glance,
Tossing their heads in sprightly dance

The waves beside them danced; but they
Out-did the sparkling wavwes in glee:
A poet could not  but be gay,
In such a jocund company:
I gazed-and-gazed-but little tought
What wealth the snow to me had brought:

For oft, when on my couch I lie
In vacant or in pensive mood,
They flash upon that inward eye
Witch is the bliss of solitude;
And then my heart with pleasure fills,
And dances with the daffodils.

Jag tycker den är jätte fin. Jag är en litteratur-nörd.

Har dessutom inhandlat ännu mer böcker. Hela mitt studiebidrag kommer gå åt att köpa en massa böcker.
Det käns som om det är galet mycket vi ska läsa nu. Jane Eyre tills på onsdag. Madame Bovary och Papa Goriot tills om en vecka. Brott och Straff och Kappan tills om två veckor. Och där emellan en massa lyrik.

Och nu ska jag gå och packa lite grann för att sen börja läsa Brott och Straff.

Mors.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0