gott och blandat4

Jeez.
Jag lagar mat, sjunger med till Spotify, läser bloggar, bloggar själv, nördar på facebook. Samtidigt. Snacka om simultankapacitet (jaa, jag var tvungen att googla ordet för att veta hur det stavades...). Dock blir mina pannkakor svarta, men det hör inte till saken...

Föreläsningen idag handlade som sagt om ordbildning. Intressant tanke kring hur man försvenskar stavningen på låneord. Läraren tog som exempel ordet Rejv/Rave. Hur man nu vill stava det. Enligt Svenska Akademins Ordlista stavas det rejv. Hursomhelst så sa min lärare att när detta bestämdes (?) så vart det ett jävla liv bland alla rejvare. För det var nämligen töntigt att stava det så. Detta var ju ett coolt engelskt fenomen och borde därför stavas på engelska. Det vart tydligen inte samma sak annars. Nu min fundering. Exakt hur påverkar stavningen av ett ord, själva festen. Så att säga. Okej att det kanske känns lite lame att kalla en fest ett kalas kanske. Typ "Jag drar på kalas nu". Men! Det är ju bara ett ord. Och i det fallet är det till och med samma ord, bara med en annan stavning. Klart intressant tycker jag.

Nej nu jävlar ska det pluggas. Jag har satsdelar att lära mig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0